Vad är skillnaden?

Jag har börjat inse det finns mer fördomar ute i samhället än vad man kan räkna till.
Fördomar om homosexuella, om nya svenskar, om politiker, om gud vet vad! Det finns fördomar om funktionshindrade de synliga funktionshindrade att man ändrar tonläge om du pratar med någon som sitter i rullstol! Varför gör man så? Varför tittar man ner på någon som går konstigt eller pratar konstigt? Vem bestämer att du har rätt att göra så? Enligt mig får du inte göra så! Visst jag gör oxå det många ggr, jag försöker varje dag att inte tänka ngeativt. Men ngt som gör mig så innerligt irreterad så jag känner mig arg, var senast idag jag berättade för en vän att jag skulle få nya hörapparat och personen skriver tillbaka förlåt det visste jag inte! Förlåt för vad då? Förlåt för jag ska få nya hörapparater? förlåt för jag finns? förlåt för att hela min värld öppnas åter igen för mig? Förlåt för vad? Se mig inte som en liten flicka som att klappa på huvudet! Se mig för den personen du har lärt känna mig för! Jag förstår inte varför det är så konstigt med att höra dåligt? När det inte är dugg konstigt att se dåligt? ÄR det för det syns att du ser dåligt eller vad är det som är fel? Jag kan många gång känna att jag orkar inte tala om att jag hör dåligt! Har varit inne i en sån period. Har varit inne en sån period där jag inte orkar bryr mig. Men nu känner jag mig bara arg, ledsen, irreterad för många ska behandla mig annorlunda om de vet att jag hör dåligt! Jag säger till om jag inte hänger med i samtalet, jag säger till om jag inte förstår vad du säger.

Att få hörapparter, att få nya hörapparater förändra mitt liv. Kommer aldrig höra fullt igen. Fast jag är nöjd som det är! Jag har levt med det så pass länge att det är inte det som är det största hinder. Det största hinder är hur man behandlar varandra och hur jag blir behandlad när jag talar om det för dig. Det underlättar lika mycket för dig som för mig om jag säger det till dig! Du behöver inte känna dig dum om jag misstolkar dig, jag behöver inte vara rädd att fråga om du vet ju om det! Jag hör inte sämst i hela världen, jag hör dåligt! Jag har har klarat 9 årig grundskola utan hörapparat, fick den slutet av 9:an. Det har varit ett helvete men jag har klarat av det! Å jag vet om ingen börjar prata om att vara synskada eller att höra dåligt eller vad det nu är vem ska göra det? Vem ska våga ta upp det?? Om man blir behandlad så här. Jag tycker ibland det är bara en räddsla att man ska hamna där. Idag är jag glad att jag vågar säga "ursäkta jag hör dåligt - kan du ta om det eller prata tydligare det är svårt att höra" Var 9:onde svensk har på ngt sätt en hörselskada. Vad 9:onde svensk!

Man ska aldrig någonsin anta något om en person innan man har lärt känna personen!
Jag kommer aldrig sluta kämpa för de som inte blir behandlad lika!

Jag har hörapparater, jag kommer få nya imorgon som gör att en ny värld öppnas igen för mig. En värld där jag faktiskt två personer som jag tidigare har skrivit om i en tidigare blogg. Det behöver inte vara så. Men tyvärr har många gjort att fördomar späs vidare på gör att man känner sig delad!

ta hand om varandra!

//Susanne

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback