min ledare i rabalder (UH:s medlemstidning)

Till er som inte läser rabalder UH:s medlemstidning så hade jag med den här ledaren i tidningen som kommer ut 4 ggr per år. Har även med en artikel i samma tidning. Gå in på http://www.uh.se/dokument/rabalder/0209_rabalder.pdf och läs den nyaste tidningen :) lite roligt är det om att läsa om nya styrelsen! (det står att jag är dalmas där men dalmas är kille och jag vet dock att jag är tjej/kvinna fortfarande och då heter det dalkulla)

Rubrik: DU ÄR VIKTIGAST!

vad innebär det i pratiktiken egentligen. För dig och för mig kan det innebära olika saker som

allt annat men jag tror om jag ska vara ärlig så för mig handlar engagemang om att gör något

som man känner att det ger något tillbaka. Som t ex att man går någon gång på teckenspråks

fika, att man åker på ett läger eller man gör saker tillsammans med UH eller någon annan

förening regelbundet. Engagemang kan te sig olika för olika personer, dock är det viktigt att

man tycker det är kul och man får något tillbaka.

Man kan ofta läsa i tidningar att ungdomars engagemang i samhällsfrågor har minskat

dock tror jag det är en sanning man får ta med en nypa salt. Det är klart det kanske är så att

engagemang i det stora hela har minskat men jag tror de som är engagerade har mer engagemang

och engagerar sig i flera saker. Med det informationssamhälle vi lever i idag så är det

inte konstigt att man nästan drunknar i allt man vill göra och alla ska ha just ditt intresse. Det

är svårt då som ung men även när man har blivit äldre att ha det på en bra nivå. Antingen blir

det att gasa helt eller så blir det inget av det. Jag brukar uppmuntra mina vänner att känner

man för något ska man engagera sig om det så är för en sakfråga eller om det är för en politisk

organisation eller om man är ung och hörselskadad så ska man få möjligheten att träffa på oss.

Vi är en länk mellan dig, andra unga hörselskadade, beslutsfattare och att man gör något bra

av sitt engagemang .

Innan jag gick med i UH så var jag engagerad i många olika föreningar, jag är en så kallad

"förenings freak". Men det jag har märkt i alla de föreningar jag har varit med i är att glädjen

och glöden för sitt engagemang finns hos alla som är med. När jag möter nya medlemmar i

vilken förening som helst så vill jag gärna veta varför personen har gått med. Många gånger får

jag höra det som gjorde att jag ville gå med: glädjen att få träffa andra. Det är något man aldrig

får glömma bort i sitt engagemang. Oavsett om du är statsminister, ordförande för UH, en

medlem eller vad du än är i föreningen så om du inte har ditt engagemang i föreningen så skulle

vi aldrig finnas. DU är viktigast! Sedan att det finns de som vill engagera sig i att bli ordförande,

kassör och sitta i olika utskott är bara bonus och gör det roligare att engagera sig. UH har vi till

låns mina damer och herrar, det är ni medlemmar som gör det möjligt att vi ska fortsätta med

vårt engagemang.


Kommentarer
Postat av: Heléne

Bra ledare... Kul att läsa..

2009-06-02 @ 11:49:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback