Dag 01 (om mig)

Vem är jag då?
De flesta som läser vet ju redan vem jag är. Men jag heter Maria Susanne Elisabeth Gärtner, född och uppvuxen i Söder Rälta en by utanför Leksand i Dalarna. Jag är född 16 juli 1981. Har två underbara syskon som är äldre. Min bror är 7 år och min syster 9 år äldre. Redan som liten var jag mycket nyfiken på livet är väl det fortsättningsvis. Redan vid 5 års ålder började jag då kallad lekis där jag gick i två år och jag älskade verkligen vara där :) Min första 6 år i skolan gick jag i Djura skola. 7:an i sammilsdal och 8:an och 9:an i Insjön skola. Elevrådet har alltid varit en sak som jag har varit engagerad i och det har väl följt med mig upp när jag började bli aktiv inom politiken då SSU och Socialdemokraterna i blev aktiv i.

Under gymnasiet gick jag på Leksands gymanisum i programmet Samhällsvetenskapliga inriktning samhäll som verkligen var klippt och skuren för mig då jag tycker om att läsa samhällskunskap. Men jag hade nog nu i efterhand velat ha mer samhällskunskap än vad vi fick.
Efter gymansium/studenten 2000 var en mycket frusterande tid och jag visste inte riktigt vad jag skulle ta och göra med liv. Vikade runt på olika fritidishem och 2001 tog jag både körkort, flyttade hemifrån och fick en vikariat på Åkerö skola i ett och halv års tid. Samtidigt jobbade jag extra på hemtjänsten i Djura. 2003 började jag läsa till uska men av olika skäl gjorde jag inte helt klart utbildningen ngt som jag funderar på att göra nu :)
Fram till 2005 jobbade jag som timvikarie inom skola och vård inom Leksands kommun på sommaren 2005 åkte jag till Strömstad för att jobba där under sommaren. Absolut det roligaste jag har gjort. Kom hem och strö jobbade lite till och april 2006 gick flytten till Härnösand (för ett av de roligaste jobb jag har haft) SSU ombudsman för SSU Västernorrland. Ett jobb jag hade fram till mars - 08 Då hade jag även hunnit med en flytt till Örnsköldsvik och där jag numera bor. Från mars 2008 har jag jobbat extra på Lingbo (sjukhem), folkets park. Varit på underbara praktikplatser (tidningen 7 samt hos Mediamanen) och nu läser jag just nu på Utbildningen Nord, Övertorneå.

Något annat som har jag verkligen brinner för är unga hörselskadade där jag har varit aktiv och suttit i ungdomsrådet sedan 2007 ngt jag verkligen vill förändra är synen på unga och äldre hörselskadade. Jag har sedan 7 års ålder varit hörselskadade är en del av mig men inget som tar över. Just nu sitter jag både som kassör i ungdomsrådet men även sitter som inadjungerande för UH i HRF förbundsstyrele som är bland det roligaste jag har gjort.

Annars när jag inte är aktiv i ngt fackligt, politiskt eller UH vad pysslar jag med? Då tycker jag om att umgås med min familj men även fota, skriva dikter, (skriva är ngn av mina drömmar att få göra), träffa min syskonbarn, umgås med min man, träffa mina vänner, träna (har blivit en passion senare delen av mitt liv)

Det var lite om vem jag är... mer kommer i morgon. Senare idag kommer årskrönikan 2010 :)

kram till er mina kära vänner

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback