Alla <3-ans dag!

Igår var det alla <3ans dag! Blev lite paff när jag fick sms:et från en speciell person kl. 06.30 på morgonen!
Det trodde man inte.... :) fast annars tycker jag det är lite konstigt med alla hjärtans dag! Är detta inte ngt man ska bry sig om alltid och inte bara då när det är den speciell dag i kalendern? Hellre ett sms/present/blommma eller vad det nu är när det är ingen speciell dag då känns det i hjärtat att man menar det nu lite mer att man måste!! Fast det är klart många menar vad man säger men det skulle betyda mer för mig om jag fick vilken dag som helst! TACK FÖR ALLA SMS!!!

Igår var jag på bildningsnämnden först fick alla rektorer berätta deras syn på hot och möjligheter i skolan och förskolans värld. Mest jag kände jag att det var intressant. Klart vissa lyssnar man mer på än andra för det var många som pratade man orkar inte lyssna på alla hela tiden! Det finns som alla kanske vet (som bor i Leksands kommun i alla fall) en utredning om skolors vara eller icke vara! Där man diskuterar hur skolan ska se ut i framtiden, i Leksand eftersom det finns ett vikande elevunderlag så måste man göra ngt åt det! VAd är det som är bäst för Leksand? Alla byskolor? f - 9 skolor? Vad händer om man skulle lägga ner Djura Skola och låta eleverna åka till Gärde, Insjön eller varför inte Gagnef? Är det rätt att flytta in förskolan i skolan? ÄR det rätt att blanda barn i åldrana 1 - 12 år på samma skola? Det är många frågor man ställer sig! Jag själv gått i en byskola. Visst var inte allt en dans på rosor, men jag tycker det finns en bra sak med dem och man lär sig verkligen umgås med barn i alla åldrar! Jag kan känna att en bygd lever för sin skola och då är det på ngt sätt fel att bara lägga ner något utan veta vad som blir därefter! Ärligt talat vet jag inte om jag skulle kunna bo i Djura om det inte fanns en skola?! För mycket mer nu finns det inte en skola och den är verkligen pricken över i:et i bygden. Det är svårt att förklara för dem som inte förstår att för en bygd som Djura är det viktigt med en skola och att barnen (som är framtiden) får samma härliga mat och umgås med alla härliga människor i byn! Det gäller nu att börja tänka nytt och funder ut möjligheter och inte hoten först som rektorena fick som uppgift. Ska nog sätta mig själv och skriva upp hoten och se det finns flera möjligheter än hot! Det är bara att vilja ta fram dem.

En annan fråga vi disktuerade var valfriheten att välja skola - om man bor i ex Djura får man då välja en mer central skola än Insjön! Jag tycker det är en självklarthet. Kanske mycket för jag gick själv i Insjön och busstrafiken är inte den bästa! Men som alltid måste man som en bo ute i vischan ta stryck?! Eller? Ska inte hela Leksand leva? Man kan ju undra?! Kanske man ska införa ett högstadium igen för att då slipper man detta tjaffs om vilken skola som uppnår målen eller inte! Jag tror man måste våga bryta upp saker man har byggt upp för att sedan göra ngt och inse det beslut vi tog för 15 år sedan var rätt då men fel nu!
Efter den diskussionen gick jag för jag var tvungen att åka och säga hejdå till mormor och mamma.

Nu sitter jag på jobbet igen. Syster är med och i e.m åker vi till ÅRE! Det ska bli så kul!
Har världens bästa syster!!!! :)

Förresten var ju till tandläkaren igår :) Inga håll och allt såg bra ut förutom mina tänder börja röra på sig igen :(

nu ska jag jobba vidare! Ha en underbar dag!

//Susanne

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback