Några dagar senare.

30 april var jätte trevligt. God mat /mycket god mat/ gott att dricka och många roliga skratt. Redan i bilen från stan med Emma och Micke spårade ur ganska rejält. Jag skyller fortfarande på sprayfärgen :)
Kvällen blev väldigt lång och tur att jag fick sova lite längre än vad Emma och Micke gjorde. Emma skulle fira 1:a maj i Bredbyn och Micke skulle jobba på parken. Vid halv tio ringer jag och frågar när jag ska jobba. Fortfarande får jag inget svar av dem. Vid 10.15 ringer Micke och säger kan du vara här om 30 min, vi behöver dig?! Det är första gången jag inte gick ett första maj tåg. Det är första gången jag inte höll en fana, en flagga, ett plakat eller ngt annat. Det är första gången på ca 10 år jag inte höll ett tal om orättvisor eller något annat. Det kändes mycket mycket konstigt. Det är oxå första gången jag inte sjunger internationallen tillsammans med de jag har gått tåget.  Det var även första gången jag inte "tröttnade" på att huvudtalaren pratade en timme. Han var jätte bra Anders Carlberg. Varför var jag inte med och gick, varför höll jag inte tal, varför skrek jag inte så det hördes till andra sidan Östersjön? JO jag jobbade på parken. Vilket var himla kul att göra dock. Men nog känns det konstigt att inte vara där och strida för det jag tror på och visa borgarna. Visa dem att vi är många för det är vi.

På kvällen tog vi det lugnt jag och Micke.
2 maj skulle vi på Örnexpo men som vanligt går väl inte planerna som man hade tänkt sig. Vi hjälpte till att städa ut Mickes morfars lägenhet och sedan umgicks vi med Anna och det var ju trevligt.
På lördagen blev det Örnexpo i solskenet - hem till svärföräldrarna på kopp kaffe och prata lite gran. Hem till Bylla och se Sverige - Vitryssland. För Micke och Bylla blev det öl och pizza och jag körde och nästan är jag glad för det. Men Irish coffen såg förbannat god ut. En sväng på Ö-vik och Mickes stopp på Sibylla och sedan hem och ta det lugnt och sova!!! Sängen har aldrig varit så välkommen kan jag säga! :) *hehe* Söndag eftermiddag vaknar man. Jag behövde verkligen dessa timmar. Söndagen var verkligen dö dagen... tog det lugnt.
Åkte nattåget till sthlm söndag kväll för att vara på möte/konferans om stadsbidraget för ungdomsorganisationer på måndagen. Hem samma dag. Konferansen var väl inte några direkta nyheter. Jag kände mig ärligt talat mycket besviken på att de inte hade en fungerande slinga. Kommentaren jag fick "det finns ju teckentolk" jo klart det finns jag hänger med ganska okej men ärligt talat inte på alla ord! Vilket miffo (förlåt uttrycket) om du säger du har kunskap i det hela men då måste du väl se till att använda den oxå. *grr* känner mig väldigt väldigt irreterad.

Idag började jag med huvudvärk som inte vill ge med sig. Jag dricker vatten och vatten men jag  vet sjutton inte hur det ska gå... men det löser sig!

Läste Emmas blogg om prov och läxor. Kan inte låta bli och fundera på den svenska skolan eller rättare sagt den hysteri över allt med prov och läxor. Jag kan inte förstå och kommer aldrig förstå att en annan om man jobbar över gång på gång på gång då börjar ju chefen undrar och ändra saker och ting i arbetet. Men för en elev idag i skolan är det okej att man får sitta timmar efter man har varit i skolan så där säg 8 timmar. Vilken vuxen person skulle acceptera det att man sitter hur många timmar som helst efter skolan? Ingen kan jag säga. Men när man går i skolan är det okej. Jag säger INTE att man ska läsa på saker hemma. Men det måste finnas måta. Det måste finnas gränser hur lärarna ger uppgifter. Jag ser på de kompisar som är i gymnasiet idag många har för mycket. Sedan undrar lärarna om varför de inte har lämnat in uppgifterna. Men hallå???? Jag tror inte man lär sig mer för man råpluggar inte till proven. Jag tror inte heller man blir mer studiemotiverad om man får så mycket läxor och prov att man inte orkar hålla lågan uppe. Jag tror att man måste utveckla skolan så det blir att det finns möjlighet att man får hjälp efter skoltid med vissa saker man har svårt med eller behöver förklaringar i eller vad det nu kan vara. Alla är inte lika i skolan inse det nu och försök utveckla skolan tillsammans rektorer, personal (alla personal, alla pedagoger) och ELEVERNA!!

I helgen blir det Rälta, Metargården. Skönt att komma hemöver. Blir kvar där till tisdag då blir det besök i sthlm igen - onsdag! Torsdag ev. Sundsvall (eller jobb) Fredag blir det jobb eller hjälpa till med kattutställning. Lördag - söndag kattutställning. Måndag tja det undrar jag med?? Det visar sig :)

ser framemot resan till Skåne väldigt väldigt väldigt mycket! Ska bli kul att träffa alla i Osby, Vankiva och jag hoppas verkligen jag kommer ner till Malmö och hälsar på mormors bror Lave! Det skulle vara hur kul som helst.

Krya på dig Mormor. Se till att bli frisk snart.

puss på er

Kommentarer
Postat av: Niklas Säwén

Vad ska duy göra i Norrlands huvudstad om man får fråga ;) :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback