Valet i USA!

Idag avgörs presidentvalet i Usa. Det känns skönt att det är över så man kan verkligen focusera på andra saker i svenska medier. Jag förstår om USA är ett stort land och det är viktigt med vem som styr landet i väst. Men jag tycker det har tagit alldeles för stor plats i svensk media. Varför i hela friden pratar man inte om svensk politik? Varför lyfter man inte upp åsikter och diskuterar det på samma sätt som man gör i detta val.
Vi har 3 val framför oss i Sverige. Tre viktiga val. 2 nästa år och 1 2010. Nästa val är europaparlamentsvalet, att lyfta internationella frågor, EU frågor i Sverige är ngt viktigt. Att ta i människors vardag borde vara viktigare än att lyfta hur man har det i Sverige. Det är större klasskillnader i USA, USA är avskräcken för Sverige på många sätt och viss. Men lyft frågan och diskutera varför USAs val har fått sån plats i all media. Så val som lokalmedia till riksmedia. Det är egentligen sjukt. Varför blir det lika stort när regeringen tar stora beslut som påverkar många många svenskar som har det svårt? Varför lyssnar man inte ut i landet om kollektivtrafiken och säger att hela Sverige ska leva?
Klart de finns de medier som tar upp solskenshistorier som den förra veckan från Djura, min hembygd var med överallt. (nu inte bara känt som därifrån Lassi Karonen kommer ifrån utan även snälla pensionärer) Men det jag menar är att man måste idag oxå som media fundera över hur man framställer Svensk politik. Jag hoppas att svensk valrörelse inte kommer handla så mycket om personval utan om politiken som personen och partiet står bakom. Prata vad man vill och inte vad alla andra vill!!! Låt presdentvalet bli en väckelseklocka över hur vi inte vill att svensk valrörelse ska vara med då tänker jag på att man inte pratar om vem som ska bli statdsiminister 2010 utan man pratar om vilken poltiik som man vill ha i Sverige!

Lycka till på provet i morgon emma.

kramar


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback